TINGKATAN4
SOALAN STUKTUR
Latihan tingkatan 4 bab 1
1. Proses pembentukan tamadun manusia bermula apabila wujud hubungan, iaitu penyesuaian
antara manusia dengan alam sekeliling. Manusia akan memilih kawasan yang memudahkan
mereka menjalani kehidupan harian.
Mengapakah manusia memilih lembah sungai sebagai lokasi petempatan kekal?
i. kesuburan tanah
ii. kemudahan mendapatkan bekalan air dan makanan
iii . kemudahan pengangkutan dan perhubungan
2. Senaraikan tamadun awal manusia yang berkembang di lembah sungai.
i. Tamadun Mesopotamia di Lembah Sungai Euphrates
ii. Tamadun Mesir Purba di Lembah Sungai Nil
iii. Tamadun Indus di Lembah Sungai Indus
iv. Tamadun Hwang Ho di Lembah Sungai Hwang Ho
3. Tamadun terawal di dunia lahir di wilayah yang dikenali dengan Mesopotamia.
Apakah yang dimaksudkan dengan Mesopotamia?
Tanah di antara dua sungai (Sungai Tigris dan Sungai Euphrates)
4. Setiap negara kota di Mesopotamia mempunyai ciri fizikal yang tersendiri. Nyatakan
kawasan utama di setiap negara kota.
i. pusat kota
ii. luar kota
iii. pelabuhan
antara manusia dengan alam sekeliling. Manusia akan memilih kawasan yang memudahkan
mereka menjalani kehidupan harian.
Mengapakah manusia memilih lembah sungai sebagai lokasi petempatan kekal?
i. kesuburan tanah
ii. kemudahan mendapatkan bekalan air dan makanan
iii . kemudahan pengangkutan dan perhubungan
2. Senaraikan tamadun awal manusia yang berkembang di lembah sungai.
i. Tamadun Mesopotamia di Lembah Sungai Euphrates
ii. Tamadun Mesir Purba di Lembah Sungai Nil
iii. Tamadun Indus di Lembah Sungai Indus
iv. Tamadun Hwang Ho di Lembah Sungai Hwang Ho
3. Tamadun terawal di dunia lahir di wilayah yang dikenali dengan Mesopotamia.
Apakah yang dimaksudkan dengan Mesopotamia?
Tanah di antara dua sungai (Sungai Tigris dan Sungai Euphrates)
4. Setiap negara kota di Mesopotamia mempunyai ciri fizikal yang tersendiri. Nyatakan
kawasan utama di setiap negara kota.
i. pusat kota
ii. luar kota
iii. pelabuhan
BAB 2: Peningkatan Tamadun
1
Pada asasnya, sejarah peradaban manusia menunjukkan
empayar bermula melalui penaklukan.
(a)
Apakah yang anda faham dengan maksud empayar?
(i)
…………………………………………………………………………...
[1 markah]
(b)
Nyatakan dua orang
tokoh perluasan kuasa yang berjaya membina empayar yang kuat di dunia.
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
(c)
Nyatakan dua faktor
yang membolehkan empayar Maurya menguasai kerajaan di
India.
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
(d)
Bagaimanakah pemerintah China
menyatukan seluruh empayar China di bawah pemerintahan kuasa
pusat.
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
(iii)
…………………………………………………………………………...
[3 markah]
(e)
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,
apakah perubahan yang dibawa oleh
seseorang tokoh ketika menjalankan
dasar perluasan kuasa?
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
2
Pusat-Pusat Perdagangan di India
Anga
Kalinga
Karusa
(a)
Apakah barangan yang dihasilkan oleh pusat-pusat perdagangan di atas?
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
(b)
Nyatakan persatuan-persatuan perdagangan yang wujud di India pada waktu
itu.
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
(c)
Apakah matlamat utama persatuan di atas?
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
(d)
Pelbagai cukai telah diperkenalkan di India, tujuannya ialah
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
(e)
Berdasarkan pemerhatian anda,
bagaimanakah cara untuk menjadi seorang pedagang yang berdaya maju di
peringkat dunia?
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
3
(a)
Apakah yang anda faham dengan ahli falsafah?
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
(b)
Namakan dua orang tokoh ahli falsafah Tamadun Yunani.
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
(c)
Apakah yang ditekankan oleh aliran falsafah tamadun Rom?
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
(d)
Namakan dua kitab Veda yang menjadi sumber aliran
falsafah di India.
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
(e)
Andaikan anda seorang ahli falsafah
dalam dunia moden hari ini, apakah tanggungjawab anda kepada bangsa dan
negara
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
4
“Tamadun Rom amat terkenal kerana
pembinaan kemudahan untuk rakyatnya”
(a)
Nyatakan dua ciri pemerintahan Majlis
Perbandaran di setiap bandar di Rom.
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
(b)
Berikan dua kemudahan yang dibina oleh pemerintah Rom
untuk rakyatnya.
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
(c)
Apakah tujuan pelantikan dua orang Konsul dalam tamadun
Rom.
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
(d)
Apakah sistem pemerintahan yang diamalkan oleh Julius
Caesar?
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
(e)
Pada pendapat anda, apakah
tanggangjawab yang ada pada seorang pemimpin untuk menjadikan pemimpin
tersebut sebagai pemimpin yang berjiwa rakyat.
(i)
…………………………………………………………………………...
(ii)
…………………………………………………………………………...
[2 markah]
BAB 2: Peningkatan Tamadun
1
|
|
||||
(a)
|
Apakah yang anda faham dengan maksud empayar?
|
||||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||
[1 markah]
|
|||||
(b)
|
Nyatakan dua orang
tokoh perluasan kuasa yang berjaya membina empayar yang kuat di dunia.
|
||||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||
[2 markah]
|
|||||
(c)
|
Nyatakan dua faktor
yang membolehkan empayar Maurya menguasai kerajaan di
India.
|
||||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||
[2 markah]
|
|||||
(d)
|
Bagaimanakah pemerintah China
menyatukan seluruh empayar China di bawah pemerintahan kuasa
pusat.
|
||||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||
(iii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||
[3 markah]
|
|||||
(e)
|
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,
apakah perubahan yang dibawa oleh
seseorang tokoh ketika menjalankan
dasar perluasan kuasa?
|
||||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||
[2 markah]
|
2
|
|
||||||||
(a)
|
Apakah barangan yang dihasilkan oleh pusat-pusat perdagangan di atas?
|
||||||||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||||||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||||||
[2 markah]
|
|||||||||
(b)
|
Nyatakan persatuan-persatuan perdagangan yang wujud di India pada waktu
itu.
|
||||||||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||||||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||||||
[2 markah]
|
|||||||||
(c)
|
Apakah matlamat utama persatuan di atas?
|
||||||||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||||||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||||||
[2 markah]
|
|||||||||
(d)
|
Pelbagai cukai telah diperkenalkan di India, tujuannya ialah
|
||||||||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||||||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||||||
[2 markah]
|
|||||||||
(e)
|
Berdasarkan pemerhatian anda,
bagaimanakah cara untuk menjadi seorang pedagang yang berdaya maju di
peringkat dunia?
|
||||||||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||||||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||||||||
[2 markah]
|
3
|
|||
(a)
|
Apakah yang anda faham dengan ahli falsafah?
|
||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
[2 markah]
|
|||
(b)
|
Namakan dua orang tokoh ahli falsafah Tamadun Yunani.
|
||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
[2 markah]
|
|||
(c)
|
Apakah yang ditekankan oleh aliran falsafah tamadun Rom?
|
||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
[2 markah]
|
|||
(d)
|
Namakan dua kitab Veda yang menjadi sumber aliran
falsafah di India.
|
||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
[2 markah]
|
|||
(e)
|
Andaikan anda seorang ahli falsafah
dalam dunia moden hari ini, apakah tanggungjawab anda kepada bangsa dan
negara
|
||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
[2 markah]
|
4
|
“Tamadun Rom amat terkenal kerana
pembinaan kemudahan untuk rakyatnya”
|
||
(a)
|
Nyatakan dua ciri pemerintahan Majlis
Perbandaran di setiap bandar di Rom.
|
||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
[2 markah]
|
|||
(b)
|
Berikan dua kemudahan yang dibina oleh pemerintah Rom
untuk rakyatnya.
|
||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
[2 markah]
|
|||
(c)
|
Apakah tujuan pelantikan dua orang Konsul dalam tamadun
Rom.
|
||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
[2 markah]
|
|||
(d)
|
Apakah sistem pemerintahan yang diamalkan oleh Julius
Caesar?
|
||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
[2 markah]
|
|||
(e)
|
Pada pendapat anda, apakah
tanggangjawab yang ada pada seorang pemimpin untuk menjadikan pemimpin
tersebut sebagai pemimpin yang berjiwa rakyat.
|
||
(i)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
(ii)
|
…………………………………………………………………………...
|
||
[2 markah]
|
Tamadun Indus(soalan berstruktur)
Soalan berstruktur tingkatan 4
1)Nyatakan ciri-ciri bandar terancang di Mohenjo-Daro dan Harappa.(4 markah)
-->Dikelilingi oleh tembok
-->Merupakan pusat pentadbiran dan keagamaan yang menempatkan bangunan pentadbiran,
tempat mandi awam yang digunakan untuk upacara ritual dan pembersihan, dan
tempat penyimpanan hasil pertanian.
-->Disusun berasaskan blok-blok berbentuk segi empat dengan setiap blok dipisahkan oleh
satu rangkaian jalan raya yang lurus dan bersambung antara satu sama lain.
--->Setiap bandar mempunyai sistem kumbahan yang terancang.
2)Mengapakah Tamadun Indus di anggap matang?(2 markah)
Tamadun Indus dianggap matang kerana mereka tidak hanya bergantung kepada kelebihan geografi
seperti adanya sungai sebagai sumber asas kehidupan,tetapi juga kreativiti masyarakatnya
menjadi sumber tersebut sebagai pemacu kepada kejayaan.
-->Dikelilingi oleh tembok
-->Merupakan pusat pentadbiran dan keagamaan yang menempatkan bangunan pentadbiran,
tempat mandi awam yang digunakan untuk upacara ritual dan pembersihan, dan
tempat penyimpanan hasil pertanian.
-->Disusun berasaskan blok-blok berbentuk segi empat dengan setiap blok dipisahkan oleh
satu rangkaian jalan raya yang lurus dan bersambung antara satu sama lain.
--->Setiap bandar mempunyai sistem kumbahan yang terancang.
2)Mengapakah Tamadun Indus di anggap matang?(2 markah)
Tamadun Indus dianggap matang kerana mereka tidak hanya bergantung kepada kelebihan geografi
seperti adanya sungai sebagai sumber asas kehidupan,tetapi juga kreativiti masyarakatnya
menjadi sumber tersebut sebagai pemacu kepada kejayaan.
SOALAN ESEI
Teknik Menjawab Soalan Bahagian B (SOALAN ESEI)
1.MEMBACA SOALANPelajar seharusnya membaca dengan teliti setiap arahan soalan,kehendak dan tugasan soalan.Pelajar perlu membaca dan memahami arahan soalan terlebih dahulu.Arahan soalan bagi kertas 2 menjelaskan bahawa pelajar perlu menjawab semua soalan struktur daripada Bahagian A dan 3 soalan daripada mana-mana lima solan dalam Bahagian B.Jawapan perlu dikemukakan dalam bentuk esei.
Kemudian baca frasa demi frasa serta perkataan yang terdapat dalam soalan.Fahami dan selami maksud soalan serta pernyataan yang ada kaitan dengan soalan.Serentak dengan itu,garis dan bulatkan kehendak solan yang menjadi kata kunci penting dalam setiap solan.Jika pelajar terlepas pandang kata kunci tersebut kemungkinan jawapan pelajar akan terpesong.
Bedasarkan analisis soalan tahun-tahun lepas,terdapat pelbagai aspek tugasan soalan yang perlu diberi perhatian.
2.Memilih Soalan
Pelajar yang cemerlang biasanya memilih soalan yang mereka tahu sepenuhnya isi-isi jawapan yang perlu dikemukakan dengan tepat.Pilihlah soalan yang mudah dijawab kerana pelajar akan dapat menjawabnya dengan lancar.Tentukan yang anda dapat mengemukakan isi-isi jawapan mangikut kehendak soalan serta memenuhi markah yang diperuntukkan 1 markah.Jika markah yang diperuntukkan ialah 8 markah
bermakna pelajar mesti mampu menyediakan sekurang-kurangnya lapan isi.
3.Merangka Jawapan
Sebelum menulis jawapan pelajar perlu merangka isi jawapan yang hendak dikemukan.Rangka jawapan penting untuk menghasilkan jawapan yang teratur,tidak mengulangi fakta,tidak terpesong daripada
kehendak soalan,mengelakkan pelajar meninggalkan isi-isi penting.Pelajar juga akan menulis
jawapan dengan lancar tanpa tersekat-sekat.Sebaik-baiknya sebelum menduduki peperiksaan,
pelajar sudah membuat nota ringkas yang boleh menjadi panduan merangka jawapan dalam peperiksaan.Rangka-rangka jawapan boleh ditulis menggunakan perkataan-perkataan yang menjadi kata kunci dalam satu-satu ayat.
3.Mnemonik Bahasa
soalan:
a)Huraikan faktor-faktor kemajuan kerajaan maritim(6markah)
ulasan:
Pelajar perlu mengemukakan sekurang-kurangnya senam isi-Isi-isi itu boleh diringkaskan seperti berikut:
K...kedudukan strategik
K...Kemudahan asas
K...Kemahiran ilmu pelayaran
P...Pelabuhan entrepot
P...Perdagangan
P...Pengeksportan
Rangka jawapan berasakan mnemonik bahasa di atas mengandungi fakta asas bagi memudahkan pelajar mengemukakan isi bagi mendapat markah yang diperuntukkan.Pelajar perlu memperkembangkan isi-isi utama tersebut dengan memberikan huraian serta contoh yang sesuai.
4.Menulis Jawapan
Pelajar perlu menulis jawapan bagi soalan paling mudah terlebih dahulu.Pelajar tidak perlu menulis pendahuluan dan kesimpulan kerana tidak ada markah diperuntukkan jika berbuat demikian.Huraikan fakta dengan ayat yang lengkap.Ayat yang dibina mestilah ringkas,mudah difahami dengan tepat.Elakkan membina ayat yang tergantung dan dalam bentuk catatan ringkas.Berikan sekurang-kurangnya dua contoh soalan yang berkhehendakkan contoh.
Bagi setiap isi jawapan perlu mengandungi fakta dan huraian.Contoh boleh diberikan mengikut kesesuaian kehendak soalan.Susunkan fakta-fakta dalam perenggan yang sesuai supaya jawapan yang dikemukan memperlihatkan kebolehan serta kemahiran mengenai pengetahuan sejarah dan kematangan calon sendiri.Jumlah isi tau panjang serta pendek jawapan bergantung kepada markah yang tentera di bawah setiap soalan.
Tulislah dengan terang,kemas,bersih dan mudah dibaca.Gunakan penanda wacana yang sesuai bagi mengaitkan sesuatu ayat dengan ayat yang seterusnya atau dengan perenggan lain.Sediakan ruang kosong di kahir jawapan bagi membolehkan calon menambah isi jawapan yang tertinggal.
5.Menyemak Jawapan
Semak jawapan anda sama ada nombor soalan ditulis mengikut jawapan yang ditulis.Pastikan ejaan nama-nama tokoh dan perjanjian ditulis dengan tepat.Calon dikhendaki meluangkan masa menyemak jawapan yang ditulis supaya isi-isi penting.
6.Pengurusan Masa
Dalam masa dua jam tiga puluh minit,pelajar perlu menguasai kemahiran mengeluarkan ilmu yang telah dipelajari dalam bentuk isi-isi jawapan dalam tempoh yang ditetapkan secara cekap,cepat dan tepat.Justeru 5 hingga 6 minit perlu digunakan untuk membaca rahan pada soalan,m
membaca semua soalan,memilih soalan,menyediakan rangka jawapan.Jangan terlalu lama menjawab satu-satu soalan hingga mengabaikan soalan lain yang sepatutnya dijawab.Pelajar mempunyai masa kira-kira 20 minit untuk menjawab soalan.Gunakan masa kira-kira 8 minit yang terakhir untuk menyemak kembali jawapan.
Pemarkahan
Mulai tahun 2006,skema jawapan mula memperuntukkan 2markah untuk satu isi atau fakta.Selain itu,anda perlu menjawab soalan berpandukan kepada kata tugasan yang terdapat dalam satu-satu soalan misalnya:
a.Terangkan ciri-ciri kerajaan maritim
Mesti ada fakta dan huraian
3fakta+3huraian
b.Huraikan tentang unsur-unsur demokrasi dan konsep persekutuan yang terdapat pada Negeri Sembilan
MESTI ADA fakta+huraian+contoh
3 fakta+3 huraian+3 contoh
c.Jelaskan isi-isi perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948
MESTI ADA fakta sahaja
Tugasan Soalan
|
Skema jawapan
|
Nyatakan
|
fakta@isi tanpa huraian (Tulis dalam bentuk ayat yang lengkap)
|
Mengapakah
|
Penerangan selapis shaja
|
Bagaimankan
|
Terangkan cara/penerangan selapis sahaja
|
Apakah
|
Penerangan selapis sahaja
|
Bandingkan
|
Cari perbezaan/cari persamaan/gunakan perkataan manakala
|